Obsah stránky
- Základní informace
- Předpoklady
- Budování vztahu
- Pět jazyků lásky
- Vybrané intimity
- Problémy ve vztahu
- Partnerské soužití a děti
- Zdroje informací
Základní informace
Vztah je nikdy nekončící proces. Je to živoucí organismus, který je potřeba každý den krmit, jinak hladoví. Bez dodávání energie a potřebného času přechází vztah, jako všechno, v neuspořádanost. Vztah bez úsilí je odsouzen k zániku. Vztah není jistota, je to svazek svobodných bytostí, které se musí vzájemně respektovat. V dobrém vztahu se názory sbližují a partneři se stále více přibližují. Vztah je intimní záležitost.
Důvěra je základem všech vztahů. Důvěra vyžaduje spolehlivost, předvídatelnost a dělat to, co říkáte. Důvěra se buduje dlouze, ale ztrácí se velice rychle.
Předpoklady
- Před vstupem do vztahu bychom měli nejprve poznat sami sebe, teprve pak zjistíme, co od vztahu potřebujeme a chceme.
- Toužíme mít partnera, který nás bude milovat takové, jací jsme.
- Toužíme vybudovat oázu bezpečí, kam se můžeme každý den vrátit, kde můžeme být konečně sami sebou a zahodit všechny převleky, masky z her, které jsme nuceni denně hrát.
- Trvalý vztah zakládáme na špatném základu – romantické lásce, zamilovanosti. Ta je nádherná, každý by ji měl zažít, ale pro trvalý vztah je zavádějící, a to z následujících důvodů:
- romantická láska je v podstatě hormonální záležitost, velmi emoční stav;
- když je člověk v emoci, rázem mu prudce klesá IQ;
- my v tomto stavu děláme závažná rozhodnutí a domníváme se, že zakládáme vztah;
- v této době nejsme schopni toho druhého poznat – nevidíme jeho chyby, co by nám mohlo v budoucnu vadit;
- je to pouze “ochutnávka” na bezpodmínečnou lásku, které dosáhneme, pokud budeme na vztahu usilovně pracovat.
- Euforie končí, jakmile nám začne na partnerovi něco vadit, až nás začne štvát. Tím končí období zamilovanosti, IQ se nám navrací a můžeme začít se skutečným poznáváním.
Budování vztahu
- Vztah je vzdělávací proces – učíme se jeden od druhého.
- Partnera jste nezískali proto, abyste si užívali, ale abyste se díky němu posouvali ve svém vývoji, na své duchovní cestě.
- Partner je “užitečná učební pomůcka”. “Použít a nepoškodit”, nikoliv předělávat, převychovávat.
- Partnera můžete hluboce milovat a bez podmínek, ale to vůbec neznamená, že s ním umíte žít.
- Všichni jsme si podobní, ale přesto jiní. Každý máme totiž jiné životní zkušenosti. Velké rozdíly nejsou slučitelné, prostě se k sobě nemusíme hodit.
- Pro poznávání slouží teprve až období po zamilovanosti.
- Čím víc se na začátku vztahu přetvařujeme, tím si zaděláváme na větší průšvih.
Pět primárních jazyků lásky podle Garyho Chapmana
- Doteky: člověk potřebující projevovat lásku doteky – hlazení, líbání, milování.
- Pozornost: člověk potřebující pozornost. Je potřeba mu aktivně naslouchat. Tito lidé potřebují 100% pozornost.
- Slova ujištění: člověk potřebující slovní ujištění, že je milován, je krásný, šikovný, je vám s ním dobře. Nestačí se podle toho chovat, je potřeba to vyjadřovat slovně.
- Skutky služby: takový člověk vám uvěří pouze tehdy, když pro něj něco uděláte.
- Dárky: člověk potřebující nosit dárky. Stačí drobnosti, polní kytička, kamínek z výletu. Většinou tito lidé dárky schraňují a byt se stává menší a menší. Oni z toho mají radost i po roce, když z toho ometají prach.
Vybrané intimity
Intelektuální intimita
- schopnost bavit se o čemkoli, nic nesmí být tabuizováno, neznamená to vždy shodu
- pokud jeden o druhém neví, proč se druhý takto chová, tak je zmatený – pozor na předpoklady, ty mohou být zcela mimo
Citová intimita
- je důležitá hlavně pro ženy, ty potřebují city projevovat
- mužům to chvíli trvá, než se dokážou otevřít a komunikovat i o svých emocích a pocitech
Sociální intimita
- každý partner žije svůj život, každý má své zájmy, své povolání, partneři nejsou stále 24 hodin spolu
- když se partner odněkud vrátí, řekne tomu druhému, co tam prožil, aby partner neztratil kontinuitu informací o celém životě svého partnera
Duchovní intimita
- přibližně stejný pohled na svět, přibližně stejná filozofie, že spolu umí například meditovat, modlit se, číst knihy z duchovní tematiky, pak o nich diskutovat a jsou schopni si na toto téma vyměňovat názory
- je to problém ve většině vztahů
- není to pro vztah bezpodmínečně nutné, ale hrozí, že pro takovéto diskuze si partner najde někoho jiného
Fyzická intimita
- i v dnešní době může být problém si o fyzické intimitě s partnerem povídat, otevřít se, mluvit o svých představách, o svých snech, o svých touhách
- žena je variabilní tvor, který se vyvíjí z minuty na minutu – na začátku milování žena neví, co bude chtít za 20 minut, to pak nemůže vědět ani muž
- pro tuto intimitu se musí proto vybudovat vzájemná funkční komunikace – jedná se o společnou činnost, která by měla být pro oba dva úspěšná
Problémy ve vztahu
- Jeden z partnerů začne jít jinou cestou, a to z následujících důvodů:
- začne citově strádat – to se nedá dlouhodobě vydržet, alespoň ne ve zdraví;
- nesoulad v sexuálním životě;
- nesoulad v žebříčku hodnot, například:
- první jde materiální cestou, zajímají ho peníze, zisky, kariéra;
- druhý jde duchovní cestou.
- Poznámka: V tom případě již nejde o partnerství, ale o spolubydlení.
- V období zamilovanosti partneři nezjistí, že se k sobě nehodí, že nejsou v souladu (i když nejsou špatní).
- Pokud se trápíme ve vztahu, velmi intenzivně pracujeme na svých nemocech. Negativními emocemi otravujeme svoje tělo (pozitivními emocemi se léčíme).
Partnerské soužití a děti
- Zkuste si sami sobě položit otázku: Jaké poselství dáváte svým dětem svým partnerským soužitím? Například:
- poselství, že do partnerství vůbec někdy vstoupí;
- co jim předvádíte, je “antikoncepcí”;
- jakou roli má v partnerství žena;
- jakou roli má v partnerství muž.
- Mladí lidé v 18, někdy až do 20 let nemohou udělat nic jiného, než “opsat” rodiče i s podpisem, anebo jít do obratu o 180° a jít úplně proti tomu, co dělá ten rodič. Je to odpor z principu.
- Teprve okolo 20. roku je mladý člověk schopen (pokud na tom pracuje, samo se to nestane), vymanit se z rodinných vzorců a postupně si najít svůj osobní životní styl. Poselství rodičů v dětech prostě je.
- Zamyslete se nad tím, jaké poselství dětem dáváte. Tím jim můžete v životě hodně pomoct, nebo život hodně zkomplikovat! To je také součástí výchovy.
Zdroje informací
Odkazy
Interní
- Názor: vyjadřuje subjektivní specifické osobní hledisko jednotlivce, individuální stanovisko každého člověka.
- Svoboda: je to možnost, případně schopnost volit, rozhodovat a jednat podle své vůle, ať je jakákoli a nést za to přiměřenou odpovědnost. Svoboda je i schopnost potlačit své žádosti. Nemůže se totiž jednat o bezbřehou libovůli a tato zásadní možnost člověka je různými způsoby omezena. Svoboda jedince končí právě tam, kde začíná svoboda někoho jiného. V rámci společnosti je tedy absolutní svoboda jedince nerealizovatelná.
- Výchova – podrobně: (edukace) je/by měla být cílevědomá, plánovitá a všestranná činnost směřující k přípravě člověka pro jeho společenské úkoly a osobní život.
Externí
- https://cs.wikipedia.org/wiki/Mezilidsk%C3%BD_vztah – Wikipedie, Mezilidský vztah
Knihy
- Nastavení mysli (K270) – Carol Dwecková;Paseka, 2019 – ISBN 978-80-7637-025-8
Nová psychologie úspěchu aneb naučte se využít svůj potenciál.