Obsah stránky
Základní informace
Aktivní naslouchání není jen zdvořile předstíraná pozornost, ale citlivé vnímání partnera.
Popis techniky
Povzbuzování
- Cíl:
- projevit zájem;
- povzbudit mluvčího k dalšímu hovoru.
- Je třeba:
- nevyslovovat souhlas či nesouhlas;
- neužívat neutrální slova;
- měnit tón hlasu.
- Příklady otázek:
- Můžeš mi o tom říct něco více?
- Co se vlastně stalo?
- Jak se to stalo?
Objasňování
- Cíl:
- objasnit to, co vám druhý říká;
- získat více informací;
- pomoci mluvčímu, aby viděl i další hlediska problému.
- Je třeba:
- klást otázky;
- opravovat chybný výklad problému;
- podněcovat mluvčího, aby dále vysvětloval.
- Příklady otázek:
- Kdy se to stalo?
- Co si o tom myslíš?
- Jak to vidíš ty?
Parafráze
- Cíl:
- ukázat mluvčímu, že mu nasloucháme a že mu rozumíme;
- ověřit, zda jeho slova správně chápeme.
- Je třeba:
- jinak, novým způsobem formulovat myšlenky a fakta;
- shrnout sdělení.
- Příklady sdělení:
- Takže ty bys rád, aby se ti více důvěřovalo…
- Jestli tomu dobře rozumím, tak bys chtěl…
Zrcadlení (reflexe) pocitu
- Cíl:
- projevit, že chápeme a rozumíme tomu, co mluvčí cítí;
- pomoci mu přehodnotit jeho pocity.
- Je třeba:
- vyjádřit základní pocity a emoce mluvčího.
- Příklady sdělení:
- Vypadá to, že tě to pěkně štve…
- Cítím ve vašem hlase smutek…
Shrnutí
- Cíl:
- zhodnotit dosažený pokrok;
- shrnout důležité myšlenky a fakta;
- položit základ k další diskuzi.
- Je třeba:
- zopakovat hlavní vyřčené myšlenky a pocity.
- Příklady sdělení:
- Takže to, co jsi mi řekl…
- Chci si být jist, že mi nic neuteklo, takže…
Uznání
- Cíl:
- respektovat mluvčího;
- dát mluvčímu najevo, že mu věříme.
- Je třeba:
- uznat závažnost pocitů mluvčího;
- ocenit mluvčího.
- Příklady sdělení:
- Věřím, že…
- Skutečně si cením vaší snahy o …
Tipy
- Naslouchejte objektivně – do komunikace zasahujte objektivně – zaměřte se na obsah slov, ne na přednes a na to, zda vám osoba je sympatická či ne.
- V naslouchání nepřestávejte – a to i v případě, že dané téma vás zrovna moc nezajímá. I na nudném tématu se snažte najít něco užitečného – “Co se mohu naučit?”
- Zajistěte klidné prostředí – vyhněte se ruchu televize, odložte rozečtené noviny a naslouchejte váš protějšek.
- Věnujte vašemu protějšku plnou pozornost a oddanost – nesledujte ostatní dění v místnosti, ale ani to co se děje z okna. Pokud se nemůžete už soustředit a nudíte se, změňte pozici sedu.
- Udržte přirozený pohled do očí – pohyb očima ze strany na stranu značí Váš nezájem. Pokud dlouho nevydržíte dlouho se dívat do očí, můžete pohled krátce odklonit dolů.
- Nedělejte rychlé závěry – vše si poslechněte až do konce.
- Nepřerušujte vašeho partnera – pokud něčemu nerozumíte, zeptejte se až domluví.
- Ptejte se – pokud jste něco nepochytili, nebo si nejste jisti, zda jste to pochopili dobře, ptejte se. Ujistěte se, že to chápete správně.
- Zpětná vazba – dávejte signál, že tomu rozumíte (kývání hlavou, změna výrazu obličeje, úsměv – neverbální komunikace). Opravdu naslouchejte.
Zdroje informací
Odkazy
Interní
Externí
- http://www.sszdra-karvina.cz/komunikace/aktnasl/anatob.htm – SSzdra, Komunikace
- http://www.chovani.eu/aktivni-naslouchani/c939 – Chování, Aktivní naslouchání