Obsah stránky

Základní informace

Každá generace vzpomíná na určité historické události či změny, a to především na ty, které probíhaly v období jejich adolescence a rané dospělosti, tj. na ty, které nejvýznamněji spoluutvářely osobnost těchto jedinců; jsou to společné události, jež tvoří kolektivní vzpomínky generace. Mezi generací vždy existuje ale mnoho rozdílů. Způsob myšlení jedinců se po dosáhnutí věku 40 let výrazně nemění a mladí se v dospělém věku již nemění tak, že by splynuli s vlastními rodiči. Snaha dorozumět se s příslušníkem jiné generace je někdy přirovnávána ke snaze dorozumět se s cizincem, kdy se nejdříve narazí na jazykovou barieru, poté je problém s rozdílnou kulturou a s rozdílným pohledem na svět. Lidé jsou si vědomi těchto problémů, když hovoří s cizincem, ale při komunikaci s příslušníkem jiné generace si je neuvědomí.


Přehled současně žijících generací podrobně

Válečná generace – do roku 1945

  • Co zažili: nacisty, komunisty, pražské jaro, 21. srpen 1968, normalizaci, sametovou revoluci, divoký kapitalismus, nástup globalizace.
  • Typické chování: budovatelská generace, dnes často rozčarovaná.
  • Životní hodnoty: mír, zdraví, rodina.
  • Jak pracují: většinou už nepracují, jsou v penzi. Přibývá pracujících důchodců.
  • Za co dávají peníze: neutrácejí a spoří.
  • Udržování vztahů: záleží jim na osobním setkání, telefonují, někdo zvládne i skypování vnoučatům, cení si svého soukromí.
  • Co jedí: neexperimentují, dokážou vyjít s málem, nechtějí utrácet v restauracích, nejlepší jídlo si uvaří sami.
  • Studium: poctiví studenti, kteří byli vděční, že vůbec mohou studovat.
  • Cestování: je pro ně velký svátek, na který se dlouho připravují, dlouho nikam nesměli, v 90. letech to doháněli, ale už jezdí jen za příbuznými.

Baby boomers – 1946-1967

  • Co zažili: komunisty, pražské jaro, 21. srpen 1968, normalizaci, sametovou revoluci, divoký kapitalismus, nástup globalizace. Vyrůstali ve skromných poválečných a raně komunistických poměrech, rodiče byly svaté autority, kterým bylo třeba od raného dětství pomáhat.
  • Typické chování: chybí jim uznání a jistoty – starají se o rodiče i vnoučata. Mají většinou pevné morální zásady a žebříček hodnot stejný po celý svůj život.
  • Životní hodnoty: pro tyto lidi bylo důležité si pomáhat, pracovat společně a pohromadě, mají vysokou úroveň patriotismu, mají rádi klid, život sám pro sebe.
  • Jak pracují: před revolucí pracovat museli, po revoluci někteří zkusili podnikat, někteří museli předčasně odejít do důchodu. Umí dělat cokoliv: skvěle vaří, šijí, rybaří, jsou vzdělaní a znalí v mnoha otázkách.
  • Za co dávají peníze: utrácejí za rodinu, pomáhají svým dětem i rodičům.
  • Udržování vztahů: posílají si e-maily a SMS, e-mail mají na Seznamu.cz, fotky nahrávají na Rajče.cz.
  • Co jedí: obědy platili stravenkami, zažili stovky trendů, co je a co není zdravé, takže jedí jen to, co jim chutná, rádi se napijí.
  • Studium: první generace, pro kterou byla často VŠ režimní “odměnou”, protože na vyhledávaných oborech byl víc než schopnosti rozhodující třídní původ, technické obory byly přístupné.
  • Cestování: po roce 1989 míří do celého světa, ale málo se setkávají s místními, protože jim často chybí znalost jazyků (angličtiny), bydlí v hotelu a půjčují si auta, často rádi jezdí s rodinou na stále stejná místa.

Generace X – Husákovy děti – 1968-1982

  • Co zažili: normalizaci, sametovou revoluci, divoký kapitalismus, nástup globalizace.
  • Typické chování: jsou na vrcholu, zažili socialismus i divoký kapitalismus. Měli vnitřní potřebu rebelovat vůči tomu, co jejich rodiče akceptovali. Přestali se ženit a vdávat. Jsou samostatní, připraveni na změny, samotáři. Jsou naučeni samostatnosti – sami dělali domácí úkoly, sami se chystali do školy, sami vařili oběd a dělali většinu záležitostí bez cizí pomoci.
  • Životní hodnoty: chtějí finanční zabezpečení, klidný život a mít vlastní bydlení.
  • Jak pracují: nejdřív práce, potom zábava, nevadí jim ráno vstávat ani pracovat přesčas. Vyznačují se globální informovaností a technickými znalostmi.
  • Za co dávají peníze: před nákupem týdny hledají informace, mají rádi věrnostní karty.
  • Udržování vztahů: mají účet na Facebooku, raději volají, než píší – je to rychlejší, vzpomínají na korespondenční lístky.
  • Co jedí: jsou rozmazlení a vybíraví, začali vařit západně a kupovat si časopisy o jídle, střídají období detoxu a nezřízeného pití.
  • Studium: ve škole se učili rusky, ale nikdo rusky neumí, na VŠ chodili, protože to bylo lepší než jít na vojnu nebo se vdát.
  • Cestování: po listopadu 1989 vyrazili objevovat svět, teď už mají rodiny a jezdí s cestovkou, ale sní o dobrodružné exotice.
  • Stát: hlavně v 70. letech podporoval rodinu i pracující matky a ročně přišlo na svět až 200 000 dětí této generace.

Xeniálové – 1978–1983

Zvláštní podskupina generace X. Narodili se do světa analogového, ale vyrůstali už v digitálním. “Fanoušci” Dády Patrasové, známé jako Xénie ze seriálu Arabela.

Generace Y – mileniálové – Havlovy děti – 1983-1997(2005)

  • Co zažili: sametovou revoluci, divoký kapitalismus, první globalizovaná generace.
  • Typické chování: jsou online, jsou přesvědčeni, že když si půjdou za svým, mohou mít, co si zamanou. Nezřídka bojují s autoritami, protože jsou přesvědčení, že právem – sebevědomí by mohli rozdávat. Svobodu berou jako samozřejmost.
  • Životní hodnoty: být šťastný a spokojený, užívat si života a mít na to dost peněz.
  • Jak pracují: i práce může být zábava, nechtějí a odmítají jí obětovat všechno, nepracují jenom pro peníze, mají rádi flexibilní pracovní dobu.
  • Za co dávají peníze: vydělávají, aby si mohli užívat, disponují značnou kupní silou a jsou ochotni utrácet finanční prostředky více impulzivně.
  • Udržování vztahů: netelefonují, mají tisíc aplikací, různé typy pro různé druhy komunikace s různými lidmi. Chtějí být oblíbení, svůj život do určité míry žijí pro své instagramové účty, nad nimiž pak trpívají depresemi z toho, jestli žijí dostatečně naplno alespoň v porovnání s přáteli. S těmi se mimochodem potkávají často právě na sociálních sítích, v klasické komunikaci oproti předchozím generacím poněkud ztrácejí pevnou půdu pod nohama. Nechtějí mít rodinu, nevěří ve stabilitu.
  • Co jedí: jídlo je životní styl, vaří lokálně a zajímají se o původ potravin, alkohol pili hlavně na střední škole, teď už jsou víc v klidu.
  • Studium: Generace Erasmus (program Evropské unie podporující zahraniční mobilitu vysokoškolských studentů a pedagogů a spolupráci ve vysokoškolském vzdělávání v Evropě), čím dál víc je zajímá, co přesně studují, rychle se učí.
  • Cestování: volný pohyb přes hranice berou jako samozřejmost, v zahraničí chtějí být v místním prostředí, cestu si plánují sami a pomáhají jim doporučovací algoritmy a Airbnb.

Generace Z – generace M (multitasking) – 1998(2005)-2015

  • Co zažili: online generace (“digitální domorodci”) – dnešní teenageři, nezažili dobu bez internetu nebo smartphonů.
  • Typické chování: nerozlišují mezi reálným a virtuálním životem.
  • Životní hodnoty: mít opravdové přátele a hodně toho zažít.
  • Jak pracují: v práci neudělají ani o píď navíc, než musí – přesně plní vše dle smlouvy, neusilují o povýšení, vyšší plat – chtějí kvalitní život, kde práce není na prvním místě. Lze od nich očekávat stabilní výkon.
  • Za co dávají peníze: utrácejí za to, co je v kurzu, běžné nákupy zatím obstarávají rodiče.
  • Udržování vztahů: natáčejí videa na YouTube, na sítích mají mezi přáteli i rodiče, se kterými mají dobré vztahy.
  • Co jedí: jsou zvyklí jíst dobře a zdravě, vařit se učí odmalička.
  • Studium: generace, která se učí online, na dálku, přes YouTube. Vzdělávání pro ně postrádá dřívější smysl – vše se dá přeci najít na internetu. Soustředění jim spíše chybí a nejraději by stíhali milion věcí najednou. Nasávají informace jako houby, ale neumějí je třídit.
  • Cestování: jezdí s rodiči – už byli na prodlouženém víkendu v Paříži nebo Římě, chtějí zdrhnout.

Generace alfa – iGen – internetová – po 2015

Právě se rodící generace. Technologie budou naprosto integrovat do svých životů. Klasické učení jim bude na hony vzdálené. Logické myšlení budou mít slabší, protože jejich hlava bude roztěkaná z přemíry informací z internetu.


Zdroje informací

Odkazy

Interní

  • Generace – vztahy – společenská reprodukce se stále neobejde bez nějakého typu rodinné struktury a silné vazby uvnitř generací a mezi nimi

Externí

Knihy