Obsah stránky
Základní informace podrobněji
V současné době si pod pojmem dětství představujeme období dítěte od narození až po období dospívání. Přitom o dětství se začalo specificky uvažovat teprve během posledních dvou až tří století. Do té doby se o dítěti a vůbec dětství moc neuvažovalo. To vedlo k mylnému přesvědčení, že dětství je považováno pouze za přechodné stadium k dospělosti.
Kdo má v životě dětí 6-15 let rozhodující vliv a jaký?
Uvedené údaje jsou z průzkumu zveřejněného v roce 2011 – vedoucí Mgr. Hana Maříková. Položena byla otázka „Řekni mi, kdo si myslíš, že tě nejvíce ovlivňuje.“ Možná byla pouze jediná odpověď a děti vybíraly z následujících aktérů: rodiče, sourozenec, kamarád/i, časopisy a televize, učitel, vedoucí kroužku, někdo jiný, nikdo- sám/a.
- Zdroj: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/n/11517/KDO-MA-V-ZIVOTE-DETI-ROZHODUJICI-VLIV-A-JAKY.html/ – portál RVP (rámcový vzdělávací portál), Kdo má v životě dětí rozhodující vliv a jaký? – výsledky výzkumu 2011
V čem ovlivňují ti rozhodující – rodiče, kamarádi, nikdo/sám
Poznámka 1: Se vzrůstajícím věkem dítěte vliv rodičů zcela očekávaně ve všech oblastech klesá, a to nejčastěji na úkor kamarádů a vrstevníků a také stoupající vlastní nezávislosti. Nejvýrazněji se ovšem působení rodičů mění v případě ne tak zásadních záležitostí jako je výběr oblečení a účes. Rovněž výběr způsobu trávení volného času a také věcí, které si děti kupují, ovlivňují rodiče se zvyšujícím se věkem dítěte stále méně.
Poznámka 2: Na předních místech se neobjevují média. Toto zjištění bylo poměrně překvapivé, a to zejména s ohledem na to, že sledování televize je jednou z nejčastějších činností ve volném čase a doba strávená před televizními obrazovkami je poměrně dlouhá. Rovněž velká část vzorů a idolů, kterým se děti chtějí podobat, se rekrutuje z mediálního světa. Domníváme se, že skutečný vliv médií zůstává pro mnoho dětí skrytý a děti si jej zcela jasně neuvědomují. O to větší pozornost by měla být ze strany dospělých směřována k tomu, aby děti uměly informace, které k nim prostřednictvím hromadných sdělovacích prostředků proudí, zpracovávat a rozpoznat jejich skutečnou hodnotu.
Oblasti | Rodiče [%] | Kamarádi [%] | Nikdo/sám(a) [%] |
---|---|---|---|
Kupování věcí | 65 | 16 | 13 |
Chování k ostatním | 61 | 12 | 20 |
Čím chce být | 53 | 8 | 31 |
Oblékání | 50 | 27 | 11 |
Názor | 48 | 15 | 30 |
Účes | 42 | 28 | 18 |
Volný čas | 37 | 34 | 20 |
Výběr přátel | 22 | 23 | 50 |
Hudba | 12 | 41 | 30 |
V čem ovlivňují rodiče – údaje v %
Poznámka: Lze konstatovat, že rodiče jsou pro děti ve věku 6-15 let nepochybně významnou autoritou a mravním vzorem pro jejich jednání. Největší vliv je jim připisován v tom, jaké věci si děti kupují. To lze z velké části připisovat objektivním důvodům jako je výše kapesného. Přibližně polovina dětí ovšem uvádí, že rodiče je ovlivňují v tom, jak se chovají k ostatním, v tom, čím se chtějí ve svém životě stát a také ve formování názorů. V podobné míře rodiče na své děti působí také v případě výběru oblečení a účesu. Dvě pětiny dětí uvedly, že rodiče významně ovlivňují způsoby trávení volného času, pětina potom výběr přátel a nejmenší vliv naopak rodiče mají na výběr hudby.
Oblasti | Rodiče [6 - 9 let] | Rodiče [10 - 12 let] | Rodiče [13 - 15 let] |
---|---|---|---|
Kupování věcí | 78 | 67 | 49 |
Chování k ostatním | 70 | 64 | 50 |
Oblékání | 70 | 52 | 27 |
Účes | 64 | 42 | 19 |
Čím chce být | 59 | 55 | 48 |
Názor | 57 | 48 | 35 |
Volný čas | 51 | 37 | 23 |
Výběr přátel | 33 | 20 | 13 |
Hudba | 23 | 9 | 4 |
V čem ovlivňují kamarádi – údaje v %
Poznámka: Na rozdíl od rodičů kamarádi neslouží jako vzor, ale spíše jako zdroj inspirace, a to v ne zcela zásadních věcech.
Oblasti | Kamarádi [6 - 9 let] | Kamarádi [10 - 12 let] | Kamarádi [13 - 15 let] |
---|---|---|---|
Hudba | 28 | 48 | 48 |
Volný čas | 24 | 38 | 42 |
Výběr přátel | 17 | 27 | 26 |
Účes | 15 | 28 | 37 |
Oblékání | 14 | 25 | 39 |
Kupování věcí | 8 | 17 | 22 |
Chování k ostatním | 8 | 10 | 16 |
Názor | 8 | 14 | 21 |
Čím chce být | 4 | 7 | 10 |
V čem neovlivňuje nikdo/rozhoduje se sám(a) – údaje v %
Poznámka: Nejčastěji se děti necítí být ovlivňovány ve volbě přátel, výběru hudby, v tom, čím se chtějí stát a jaké mají názory. Největší vliv naopak přisuzují svému okolí v oblékání, účesu a věcech, které si kupují. Se vzrůstajícím věkem oslovených dětí mírně stoupá podíl odpovědí, které vyjadřují vyšší míru autonomie a možnosti se samostatně rozhodovat, a to ve většině oblastí. Výrazněji se tato tendence projevuje ve výběru přátel, volbě účesu a oblečení a formování názorů.
Oblasti | Nikdo/sám(a) [6 - 9 let] | Nikdo/sám(a) [10 - 12 let] | Nikdo/sám(a) [13 - 15 let] |
---|---|---|---|
Výběr přátel | 45 | 48 | 58 |
Hudba | 30 | 27 | 32 |
Čím chce být | 29 | 30 | 33 |
Názor | 27 | 28 | 37 |
Volný čas | 17 | 19 | 25 |
Chování k ostatním | 15 | 17 | 27 |
Účes | 10 | 17 | 26 |
Kupování věcí | 10 | 10 | 19 |
Oblékání | 6 | 8 | 18 |
Zdroje informací
Odkazy
Interní
- Šťastné dětství: pro šťastné dětství je více rozhodující šťastný rodič (tedy rodič přiměřeně spokojený, vyrovnaný, moudrý) než majetek nebo uspokojení všech přání a tužeb expandující dětské mysli.
- Nešťastné dětství – vyrovnání se s ním: nešťastné dětství neznamená, že kdo aspekty dobrého dětství nezažil, nemůže nalézt spokojenost v dospělosti. Znamená to, že má horší startovní pozici. Musí více překonávat, více se učit, mít větší ochotu měnit se.