Obsah stránky
- Základní informace
- Charakteristiky dezinformačních webů
- Dezinformační weby v ČR
- Tipy
- Zdroje informací
Základní informace
Dezinformační web je internetová stránka, která buď zveřejňuje tendenční zpravodajství s cílem dezinformovat čtenáře k názorové nejistotě, či je zmanipulovat ke změně názoru nebo chování, tedy ideologicky motivované, nebo jsou to weby, na kterých jsou publikovány smyšlené šokující zprávy, které se rychle šíří internetem, a na základě vysoké návštěvnosti následně generují vysoké příjmy z reklamy, tedy komerčně motivované weby. Obecně platí, že tyto weby v žádném případě neslouží čtenáři.
Charakteristiky dezinformačních webů
Názvy webů
- mají navodit dojem profesionality, například: Deník politika, Česko aktuálně, Svobodné noviny apod.
Co často šíří
- konspirační teorie
- falešné zprávy – fake news
- poplašné zprávy – hoaxy
- zmanipulovaná aktuální politická témata
- zmanipulovaná aktuální bezpečnostní témata
- tzv. “alternativní fakta” – odtud někdy používané označení “alternativní média” – a obviňují zavedená média ze lží a zatajování fakt
Titulky, výzvy
Šokující titulky, působení na emoce:
- “Píšeme o tom, o čem jiní mlčí”
- “Informace bez cenzury”
- “Bez politické korektnosti”
- výzvy ke sdílení: “Předejte dál dříve než bude obsah cenzurován!”
- výzvy k získávání prostředků od čtenářů: “Podpořte médium přinášející informace, které média hlavního proudu cenzurují.”
- na Facebooku: “STOP mediální manipulaci”, “Chci znát pravdu”, “Sdílíme pravdu”
Témata neověřených článků
- zdravotní
- celebrity
- uprchlická krize
- Rusko
- Putin
Užívané finty
- často chybí dohledatelný zdroj, oblíbeným autorem bývá “redakce” (chybí původní autorský článek)
- Facebook – často jsou využívány falešné profily, zejména mladých atraktivních žen, protože obsah sdílený sympatickou dívkou jistě přitáhne větší pozornost a navíc tato domnělá dívka získá více žádostí o přátelství
- falzifikace či vytržení z kontextu nejen u textů, ale i u obrázků a videí
- weby jsou často zacyklené a odkazují na sebe navzájem. Pokud se ani po několika proklicích nedostanete k uvedené studii nebo jasně pojmenovanému zdroji, je třeba zpozornět. Jestli se autor odvolává na “tajný zdroj” alias “jedna paní povídala”, je dost možné, že si ho prostě vymyslel.
Dezinformační weby v ČR
- odhaduje se, že v ČR věří čtvrtina tzv. “alternativním médiím” (včetně těch tzv. prokremelských) více než médiím tradičním
- v českém jazyce je identifikováno 22 dezinformačních webů, které vytváří zhruba 7 % celého českého zpravodajského obsahu a na proruské propagandě nebo dezinformacích se podílí ze 60 %. Často jsou dílem českých občanů, které nepodporují ruské entity, ale kteří jsou ideologicky motivovaní a přesvědčení o škodlivosti NATO, EU, USA, liberální demokracie nebo jsou prvoplánově proruští, které sami Rusové nazývají užitečnými idioty. Dezinformační obsah dále nafukují sociální sítě, kde nejsmutnější roli hraje Facebook a starší občané.
- Evropské hodnoty, Přehled dezinformačních a manipulativních webů: https://www.evropskehodnoty.cz/fungovani-ceskych-dezinformacnich-webu/weby_list/
Tipy
- než pošleme nějakou informaci dál: nereagujme emotivně a ihned, počkejme minimálně 2 minuty a zkusme se zamyslet, zda opravdu pošleme nějakou informaci dál, zda to bude užitečné
- místo emocí zapnout rozum – ke zprávám s titulkem “šokující odhalení”, “toto vám média tají”, “šiřte dál” a podobně přistupovat se značnou skepsí a informace si ověřovat
- zajímat se o to, zda konkrétní zpráva již náhodou nebyla vyvrácena
- Schopnost odhalit manipulaci a bránit se jí zvyšuje vzdělanost, rozhled, zkušenosti s podobnými praktikami a svobodný přístup k informacím. Naší odolnost naopak oslabuje identifikace s davem, v davu ztrácíme svou individualitu a osobní zodpovědnost.
- zajímat se o to, zda je článek podepsaný konkrétní existující osobou, zda má daná osoba jistou odbornost a zda je článek opatřen zdroji, které jsou správně interpretovány
Zdroje informací
Odkazy
Interní
- Příjem nových informací: to, zda nás osloví nové informace, se řídí určitými zákonitostmi. Nestačí tzv. objektivní fakta. Ta mohou být pro jednoho argumentem, pro druhého útok na jeho identitu.
Externí
- https://cs.wikipedia.org/wiki/Dezinforma%C4%8Dn%C3%AD_web – Wikipedie, Dezinformační web – seznam těchto webů v ČR
- https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/frantisek-vrabel-dezinformace-fake-news-rusko-facebook_1903130001_ogo – iRozhlas, Dokázal, že Rusko na nás útočí dezinformacemi. ‚Klíčovou roli hrají Zeman a Facebook,‘ říká analytik, 13.3.2019
- https://www.dtest.cz/clanek-6497/jak-se-dela-dezinformacni-byznys – dTest, Jak se dělá dezinformační byznys