Obsah stránky
Základní informace
V každém vztahu vznikají konflikty, jsou přirozenou součástí života. Konflikt je jednou z náročných životních situací. Jako konfliktní vnímáme situaci, v níž je nutno vybrat jednu z určitých variant či alternativ. Čím jsou vztahy mezi konfliktními stranami užší, tím se může stát konflikt intenzívnějším. To často neplatí při krátkodobém, povrchním nebo obchodním vztahu.
Synonyma k pojmu konflikt: problém, hádka, rozpor, názorový střet, nedorozumění, spor, jiný názor.
- Konflikt mezi stranami je nevyhnutný a přirozený – je možné se vyhnout konfrontaci s druhou stranou, je možné z konfliktu uniknout, je možné ho přehlédnout, popřít ho, nebo si ho nepřipustit. Ale také je možné ho řešit!
- Konflikt může mít pro zúčastněné strany průběh konstruktivní (pozitivní) nebo destruktivní (negativní). Strany můžou vyjednávat a hledat řešení, nebo se obviňovat, útočit na sebe, používat násilí, odmítat hledat řešení. Tedy spolupráce nebo soupeření.
- Konflikt plní ve vztahu hodně pozitivních funkcí – je zdrojem změn, zabraňuje stagnaci, stimuluje zájem, podněcuje řešení problémů, ověřuje a přehodnocuje vztahy, upravuje sociální systém, uvolňuje napětí…
- Konflikt není soutěž – většina konfliktů se může úspěšně vyřešit maximálním společným ziskem pro zúčastněné strany a dá se k tomu dopracovat spoluprací a hledáním společných řešení.
Pocity při konfliktu
- negativní: rozčilení, napětí, úzkost, strach, lítost, pocit viny, pocit křivdy, bezmoc, zlost, agrese
- pozitivní: uvolnění, uspokojení, aktivace sil, radost
Typy postojů
Dvojrozměrný model: cíle x vztahy
Orientace na vlastní cíle x Orientace na vztahy (lidi)
- Spolupracující: silná orientace na cíl x silná orientace na vztahy
- snaží se řešit konflikt tak, že zachová vzájemné vztahy a snaží se o to, aby obě strany dosáhly svých cílů
- má na mysli zájem nejen svůj, ale i svého protivníka
- uvědomí-li si, že vznikl konflikt, použije vhodné metody jeho zvládnutí
- strategie: výhra x výhra
- Kompromisník: vyjednávaná orientace na cíl x vyjednávaná orientace na vztahy
- předpokládá, že řešení výhra/výhra není možné a jeho vyjednávací strategie se snaží o malý zisk za cenu malé ztráty vzhledem k osobním vztahům i cílům zúčastněných stran
- používá hlavně přesvědčování a manipulace
- strategie minivýhra x miniztráta
- Ustupující: slabá orientace na cíl x silná orientace na vztahy
- snaží se za každou cenu udržet vzájemné vztahy, s malým ohledem nebo bez ohledu na zájmy zúčastněných stran
- chrání vztahy tím, že se vzdává, ustupuje a vyhýbá se konfliktu
- strategie ústup-ztráta / výhra; ustupující za cenu své vlastní ztráty dovolí druhému zvítězit
- Autoritář: silná orientace na cíl x slabá orientace na vztahy (lidi)
- řeší konflikt tak, aby byly uspokojeny jeho osobní cíle bez ohledu na vzájemné vztahy
- v konfliktu lze podle něj buď vyhrát nebo prohrát, přičemž výhra je spojena s prestiží a postavením
- je to způsob orientovaný na sílu, při kterém autoritář použije všech vhodných silových prostředků k tomu, aby prosadil nebo ubránil své stanovisko, které považuje za správné, nebo prostě aby zvítězil
- strategie výhra x ztráta
- Uhýbající: slabá orientace na cíl x slabá orientace na vztahy
- dívá se na konflikt jako na něco, čemu je třeba se za každou cenu vyhnout
- hlavním rysem tohoto stylu je beznaděj, která ústí do výrazné frustrace všech zúčastněných stran
- obvykle nedojde ani k dosažení cílů, ani k zachování vztahů
- tento styl může mít podobu diplomatického odvracení problému, odkládání na “lepší časy”, nebo jednoduše úniku z hrozící situace
- strategie únik-ztráta x výhra; uhýbající za cenu úniku dovolí druhému zvítězit
Tipy
- Nepodceňovat, neznevažovat, nezlehčovat problém
- Nezahrávat problém do „autu“ – ten se projeví jindy a jinak, třeba i silněji
- Nepřehlížet problémy: „my spolu nemáme problém“
- Rezignace na řešení problému: ustoupení z tendence aktivně v konfliktu vystupovat, smíření se s nastalou situací – to může někdy pomoci, ale může se to stát problémem v “autu”, tedy projevem jindy a jinak, třeba i silněji
- Taktické operace:
- Sliby: „Budete-li v následujícím kroku volit tak, jak já si přeji, pak za to dostanete tuto konkrétní odměnu.“ => sdělení, podmínka, odměna
- Přísahy: zdůraznění pravdivosti určitého výroku => vzbuzení výrazného dojmu, že to, co daná osoba říká, myslí smrtelně vážně a že to zcela jistě udělá. Může mít kladný nebo záporný důsledek.
- Inspekce: “Mít tak možnost podívat se druhému do karet!“ => získání informací o partnerově situaci. Možnost podívat se do tajů partnerovy situace a bezprostředně ji prozkoumat, prohlédnou a hlouběji ji poznat. Může být dobrovolná a nedobrovolná.
- Hrozba: – „Když se neudělá to, co vyžadují, pak…“ => prohlášení záměru jednoho účastníka konfliktního střetu o tom, že druhému bude nebo může být způsobeno něco pro něho nepříjemné.
Zdroje informací
Odkazy
Interní
- Řešení konfliktů: konflikty se dají a mají řešit, nejlépe včas, aby nepřerostly ve velký konflikt. Správným výsledkem by mělo být to, že se vztah posune dál, od konfliktu k nekonfliktní situaci, a navíc nejlépe tak, že výsledek vyhovuje oběma stranám.
- Spolupráce x Soupeření: konflikty lze řešit spoluprací – vzájemnou důvěrou, dohodou a spoluprací přátel, nebo soupeřením – záští, nenávistí, rivalitou, vztahy typu “kdo s koho”, s perspektivou “já nebo ty”, bojem soků, soupeřů a nepřátel na život a na smrt.
Externí
- http://pokrok.ujep.cz/elektronicka_knihovna/Komunikacni_dovednosti.pdf – Diloitte, Komunikační dovednosti
- https://www.slu.cz/math/cz/knihovna/ucebni-texty/Psychologie-krizovych-situaci/3-Reseni-konfliktu.pdf – Slezská univerzita v Opavě, Řešení konfliktů