Obsah stránky
Základní informace
To, zda nás osloví nové (dez)informace, se řídí určitými zákonitostmi. Nestačí tzv. objektivní fakta. Ta mohou být pro jednoho argumentem, pro druhého útok na jeho identitu. Názory a poznání se nevytváří racionálně na základě dat a argumentů, ale například tím, v jaké skupině je jedinec členem. Nesouhlasit se skupinou je nepříjemné a nepohodlné. Pokud se dostaneme do styku s informacemi, které jdou proti našim názorům a zkušenostem, mozek se chová podobně, jako kdybychom se fyzicky ocitli v ohrožení. To je důvod, proč řada lidí reaguje agresivně na informace, které je usvědčují z omylu. Proto je tak těžké debatovat racionálně a kultivovaně třeba o politice, zdraví, stravování, víře, ekonomice či kouření nebo pití alkoholu. Je velmi těžké „opravit“ něčí mylný názor. A to platí pro každého z nás.
Omyly bránící nám se dohodnout
Potvrzující omyl (confirmation bias)
Skupinová dynamika (in-group bias)
Strategické ignorování faktů (pštrosí efekt, selektivní vnímání)
Zpětné posuzování (hindsight bias, choice-supportive bias)
Emoce
- emoce hrají velkou roli při snaze uchovat si současný názor
- to, co k lidem cítíme, může být kvalitativně odlišné podle toho, jestli je vnímáme jako členy své skupiny, nebo nikoli
Tipy
Jak někoho přesvědčit
- existuje bod zlomu – moment, kdy je názor neudržitelný navzdory nepohodlí, které změna názoru přinese
- lidé, které chcete o něčem přesvědčit, mají reálné (ať už racionální nebo iracionální) důvody k tomu, aby u svého přesvědčení zůstali
- nestačí prezentovat pouhá fakta, ale též vysvětlující příběh, proč jsou tato fakta důležitá
- efektivnější je vybrat několik jasných informací, než se snažit vyjádřit se úplně ke všemu najednou
- důležitá je empatie, vcítění – je nutné vystupovat jako přítel, jako ten, který rozumí tomu druhému, i tomu, proč má zatím názor odporující novým faktům – tím se otevírá možnost efektivní komunikace
Zdroje informací
Odkazy
Interní
- Dezinformace: opak pravdivé zprávy, tedy lživá, klamná, falešná informace, která má za cíl ovlivnit úsudek a názor jedince, více osob či celé společnosti, tak aby vyvolala zdání důvěryhodnosti a pravdivosti.
- Emoce: emoce, cit či pocit, jsou psychické a sociální procesy subjektivního prožívání kladného či záporného zážitku.
- Názor: vyjadřuje subjektivní specifické osobní hledisko jednotlivce, individuální stanovisko každého člověka.
- Ovlivňování: Ovlivňování patří k sociálním technikám, resp. všechny sociální techniky vedou k nějakému ovlivňování, které je vždy vzájemné. Ovlivňování je v tomto smyslu činnost zaměřená ke změně postojů, názorů a záměrů spoluúčastníků sociální interakce.
Externí
- https://technet.idnes.cz/proc-na-faktech-nezalezi-mozek-backfire-effect-f4j-/veda.aspx?c=A180112_114740_veda_pka – Technet, Proč na faktech nezáleží? Náš mozek panikaří a brání se cizím názorům.